• Maggie= Margaret Belder

Modefabriek Juli 2018

Mode en duurzaamheid: Is het grote aanbod van zoveel snelle mode nog wel goed te praten door de impact die dit heeft op het milieu en de mensen die het maken? Tijd voor bewustwording van consument en retailer.




De Modefabriek was dit keer wederom een kakafonie van kleuren en prints. Erg mooi en aantrekkelijk. Helemaal waar ik van houd. Grote bloemmotieven en safari prints worden gecombineerd met grafische motieven. Kleuren lijken direct uit het regenwoud te komen. Gecombineerd met zwart/wit neemt het een nieuwe wending.

"Gelijkertijd stel je jezelf de vraag: Hebben we dit nu allemaal nodig?"

Toch vraag je je weleens af hoe al die merken kunnen bestaan. Struinend door de hallen waar de damesmode wordt getoond raak ik het overzicht helemaal kwijt. Veel lijkt op elkaar en merken lijken hun eigen identiteit verloren te hebben. Gelijkertijd stel je jezelf de vraag: Hebben we dit nu allemaal nodig? Zijn we inmiddels niet zo ver dat we moeten consuminderen en bewustere keuzes moeten maken met onze aankopen? Kan al die snelle mode nog wel? Moeten we niet langer kunnen genieten van de producten die we kopen?


Voorbeelden uit de praktijk


Ik heb hierover een interessant gesprek bijgewoond met drie dames, die zich ieder vanuit hun eigen achtergrond hard maken voor deze kwestie.

Caroline Mewe van Alchemist is een voormalig inkoper bij de Bijenkorf en heeft, zo zegt zij zelf, uit frustratie 12 jaar geleden haar eigen sustainable label opgericht. Mode en sustainabililty horen hand in hand te gaan. Het was en is nog steeds haar missie en passie de mensen meer bewust te maken van wat ze kopen; waar, door wie en hoe het wordt gemaakt.


​Marieke Vinck is een eigen shop in de Pijp begonnen. Ze was teleurgesteld over het aanbod van duurzame mode. Ze heeft met haar partner met Charlie & Marie een platform gecreëerd voor de verkoop en communicatie van sustainable mode. Inmiddels zijn ze een agentschap begonnen voor andere retailers en organiseren ze evenementen rondom wat zij liever “True Fashion” noemen. Volgens haar gaat sustainable te veel om verantwoord geproduceerde materialen en staat True Fashion meer voor het totale plaatje: verantwoorde materialen, maar ook verantwoorde productie locaties en voorzieningen en beloningen voor de werknemers in de fabrieken. Het gaat ook om de mensen achter de producten. Ze gelooft meer in gelaagde communicatie. Mensen die niet geïnteresseerd zijn moet je niet overladen met lange en ingewikkelde verhalen, maar warm maken door middel van simpele kreten of symbolen waar ze niet omheen kunnen. Iemand die eenmaal echt geïnteresseerd is, zoekt en kijkt wel verder.


Marieke Eyskoot is sustainable fashion en lifestyle-expert, spreker en presentator en schrijver van het boek “Dit is een goede gids voor een duurzame lifestyle”. Een boek dat inmiddels in vele talen is uitgegeven. Ze wil hiermee mensen motiveren met tips en tricks. Denk na over wat je draagt en hoeveel je nodig hebt. Het gaat om de bewustwording van de consument: Hoeveel, waarom en voor hoe lang heb ik het nodig? Dan koop ik dat goed. Informatie delen is belangrijk. Alleen door samenwerking tussen organisaties en modemerken boek je vooruitgang. Daarom is het ook zo belangrijk om de regeringen achter je te krijgen. Door het groots aan te pakken maak je de meeste progressie. Want hoe is het toch mogelijk dat we producten kunnen accepteren die onder omstandigheden zijn gemaakt die bij ons in het Westen ondenkbaar en illegaal zijn? Maar het stokje ligt ook bij de retailers zelf. Deze hebben de macht om de consument op te voeden en zo te veranderen.

Dan heb je nog de opkomst van lenen en uitlenen. Vooral jonge mensen vallen hiervoor. Waarom zou je iets kopen wat je maar een paar keer draagt? Mooie bijkomstigheid is dat mensen bij lenen altijd weer terugkomen voor wat anders. Bij kopen ben je ze misschien wel kwijt.

Veel merken zijn inmiddels onderweg naar een betere, duurzame en verantwoorde productie methode en materialen. Dat is goed nieuws. De consumenten zouden hierover meer inzicht moeten krijgen en beter gestimuleerd moeten worden. Het zou uiteindelijk aantrekkelijker en makkelijker moeten zijn om sustainable mode te kopen en te dragen.

Consumenten en bedrijven kunnen op internet inmiddels veel informatie vinden. Met simpele online tools kun je bedrijven en labels checken. Enkele voorbeelden zijn:

  • The green labels biedt online verschillende verantwoorde merken aan.

  • Remake is een non-profit organisatie die de bewuste consument wil stimuleren de mode voorgoed positief te veranderen en snel en goedkoop geproduceerde mode de wereld uit helpen.

  • Rank-a-brand is een free online tool waarmee je bedrijven en merken kan checken op hun transparantie en sustainability.

  • “Made-by” helpt modemerken en designers in hun keuze voor de juiste en correcte materialen en fabrieken. Met mode-tracker hebben zij een tool waarmee je kunt zien hoe transparant een merk is en hoe deze groeit naar volledige duurzaamheid.

Wat kan je zelf doen?


Ik ben nooit liefhebber geweest van snelle mode van grote winkelketens. Toch betrap ik mijzelf erop dat ook ik hier koop. Een leuke aankoop voor de zomervakantie doe je liever makkelijk en goedkoop. Toch is veel duurzame kleding heel modieus en goed betaalbaar. Koop liever één mooi item waar je langer en vaker van geniet, dan al die wegwerp troep. Of ga lenen en uitlenen. Dan heb je altijd wat nieuws. Raak je uitgekeken dan ruil je het weer in voor wat anders. Zo krijgen artikelen vaker de kans om gebruikt te worden.

"Met de opkomst van grote winkelketens met snelle mode zag ik voor mij als ontwerper geen plek meer."

Na de academie is het mijn bewuste keus geweest om geen mode te willen ontwerpen. Met de opkomst van grote winkelketens met snelle mode zag ik voor mij als ontwerper geen plek meer. Uiteindelijk ben ik bij Perry sport beland in de sport- en outdoor kleding en accessoires. Een grote sportketen, dat wel. Maar producten maken met een duidelijke functie en die voor een langere gebruiksperiode worden gebruikt geven mij meer voldoening dan artikelen maken alleen voor het mooie plaatje. Juist de combinatie tussen functionaliteit, duurzaamheid en mode is waar mijn aandacht naar uitgaat en waar voor mij de uitdaging ligt. Nu mag ik dat als zelfstandig designer met liefde ontwerpen voor de opdrachtgevers met wie ik nu samenwerk.



© 2020 by Maggie=

  • email-icoon_Tekengebied 1
  • Facebook - Black Circle
  • Pinterest - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
  • Instagram - Black Circle